Arkistot kuukauden mukaan: heinäkuu 2013

Katson maalaismaisemaa…

… ja ymmärrän, kuinka onnellinen olla voikaan hän joka täällä vain saa aina asustaa….

Hämäläiset peltomaisemat mäkineen ja notkoineen ovat tulleet tutuiksi parin viime viikon aikana. Pyöräily on vienyt mennessään eikä 50-60 km lenkit tunnu pitkiltä. Keskikesän kukat tuoksuvat ojanvierustoilla nyt kun niittokoneet eivät ole niitä vielä tuhonneet. Apila, kissankello, päivänkakkara, rentun ruusu, jokunen villiruusupensas, nuo ainakin matkan varrelta olen tunnistanut. Paljon on muitakin mutta yläasteen kasviopin tunneista on niin kauan aikaa. Liikaa jotta kaikkia muistaisin. Värimaailma on yltäkylläinen: lilaa, punaista, valkoista, keltaista jne. Viljapellot alkavat saada myös väriä ja syvän vihreä alkaa muuttua keltaisen eri sävyiksi. Niin paljon tällä seudulla on reittimahdollisuuksia että välttämättä ei kahta kertaa tarvitse samaa lenkkiä polkea.

Eilen tein pitkän sauvakävelylenkin, 22 km. Jaloissa 1,5 kg (yhteensä) buutsit, selässä 8 kg painoinen reppu. Aikaa lenkkiin meni 4h 12 min. (kulutus 1523 kcal :) ).Viimeiset 11 km kävelin kertaakaan pysähtymättä. Kääntöpisteenä oli vanhempieni koti. Siellä pidin pienen tauon kahvin kera ja sitten takaisin kotia kohti. Uusi reppu osoittautui erinomaiseksi hankinnaksi, selkä ei väsynyt reissussa lainkaan. Loppumatkasta hiukan polvia ja pohkeita poltteli, mutta Kal-Mag+D:llä ne on taas kunnossa. Etureisissä tuntuu hivenen maitohappoja, tavallaan sopivasti, lihakset ovat tehneet juuri sopivasti töitä. Tänään on ollut lepopäivä, pari pientä lenkkiä tein koiran kanssa. Toinen aamulla ja toinen alkuillasta.

Varusteluettelo on vaelluksen järjestäjältä saatu, nyt siis pikkuhiljaa aika tehdä hankintoja. Buutsit ja 35 litran reppu on nyt hankittu, teknisiä vaatteita vielä uupuu. Buutsit itse asiassa hankin jo kesäkuussa ja ne on jo omiin jalkoihin pehmitetty. Hippomme, joka sisälsi pääasiassa 2 euron kolikoita, on nyt myös tyhjennetty. Saldo oli lähes 900 euroa! Se oli tarkoitettu Zanzibarin maksamiseen ja muutamaa kymppiä vaille se siihen riittikin. Nyt on taas jo uusi siemen itämässä, yksi 2 euron kolikko kolisee jo pohjalla :)

GNLD-rintamalla tapahtuu myös. Personal Trainerini on päättänyt perustaa GR2 Control -painonhallintaryhmän ja pyysi minua taustatueksi. Otan sen kunniana, onhan hän kuntoilun ammattilainen. Elokuun alussa pidämme infotilaisuuden ja seuraavat 3 kk on kokoontuminen joka keskiviikkoilta. GR2 on tehnyt ihmeitä uusille tiimiläisille, mm. vajaassa kolmessa viikossa -5 kg! Eikä mukana ole vielä ollut edes liikuntaa. Ohjelma todella toimii kun sitä noudattaa :) . Ja tulokset ovat pysyviä sillä ohjelma opettaa syömään oikein. Jos innostusta riittää, jatkamme ryhmän kanssa pidempäänkin.

 

Heinäkuuta

Jos kuukausi sitten sanoin että aika kiitää, mitä se nyt sitten tekee: on ottanut nopeimman suihkukoneen alleen ja todellakin kiiiiitääää!

Enää kaksi kuukautta aikaa treenata. Kesäkuun Laajavuoren GNLD-viikonloppuna käytimme miehen kanssa laskettelurinteen hyväksemme: lauantaiaamuna herätys varhain, lasi vettä kitusiin ja kävelemään rinnettä ylös. Mäen toisella puolella olikin sit huippujyrkkä rinne. Vaan eikun alas, käännös ja ylös. Kyllä oli rankka treeni mutta aivan mahtava oli siitä jatkaa päivää. Suihkun kautta aamiaiselle, olo virkeä ja energinen koko päivän. Kesäkuu meni muuten suht rauhallisesti, päivittäiset lenkit saivat mukaansa pari muutakin treeniä. Nimittän salitreenin (uusi yritys jälleen) sekä fillaroinnin. Juhannuksen tienoilla ostin uuden fillarin, pienen punaisen paholaisen :) . Salillla olen löytänyt liikeradat joilla saan keskikroppani todella töihin, ja sen tuntee pari päivää jälkeenpäinkin. Ristiselkä on ollut huolen aiheena, mutta nyt on hyvin sekin lähtenyt voimistumaan. Hitaasti kävellessä (ja sitähän tuo Kilin vaellus juuri on, kävelyä kuin hidastetusta filmistä) pahimmalta on tuntunut juuri ristiselässä. Nyt siis sen, ja koko coren, voimistamista seuraavat 8 viikkoa niin hyvä tulee.

Uusi fillari on innostanut pitkiin lenkkeihin, 15-25 km ovat iltalenkit olleet pituudeltaan. Eilen, 6.7.2013, tein sit sen mitä olin suunnitellut jo koko alkukesän: 60 km fillarilenkin! Hämeen härkätietä, ja muita reittejä kulkien tein todella mahtavan lenkin. Keli oli juuri sopiva, taivas paksussa pilvessä ja viileä tuuli. Vasta viimeisimpien kilometrien aikana alkoi taivas seljetä ja aurinko paistaa. Matkan varrella, 40 km kohdalla poikkesin mökille uimaan ja syömään eväitä. Hetken huilin jälkeen jatkoin loput 20 km kotiin. Aikaa fillarointiin meni 3h 40 min. syke keskiarvolla 133, max 164, kokonaiskalorit 1568 :) . Vaikka jalat välillä huusivat hoosiannaa, pääsin mäet ylös polkemalla, ei tarvinnut taluttaa :) . Maitohapoille jalat eivät menneet, kiitos Kal-Mag+D:n :)

Nyt suunnitelmissa heinä- ja elokuu käydä salilla 3 krt viikossa, pari HIIT-harjoitusta per viikko, Kaukolan näkötornin mäessä ja viikonloppuisin pidemmät fillarilenkit. Joka 2. päivä treeniä, joka 2. päivä lepoa.

Näillä mennään eteenpäin, keskikesästä nauttien :)