Arkistot päivämäärän mukaan: 20.2.2013

Lihaksia vai ei, kas siinä pulma

Otsikon asia on askarruttanut mieltäni jo pidempään. Asialla on näet kaksi puolta. Ensinnäkin, toki tarvitaan lihaksi jotta vuoren huipulle yleensä pääsee. Mutta … millaiset lihakset, se onkin se kysymysmerkki. Paradoksi tulee siitä, että vahvat lihakset tarvitsevat enemmän happea. Ja sitähän tuolla lähes 6 kilometrin korkeudessa (5895m) ei tuhlattavaksi ole. Tiedän tapauksen, jossa isot lihakset omaava (bodari) nuori mies talutettiin alas kesken matkan. Hänen elimistönsä ei ohutta ilmaa ja pientä happimäärää kestänyt. Toverinsa, jotka eivät bodanneet vaan olivat ns. normaalipainoisia ja näköisiä, selvittivät tiensä huipulle saakka.
Toisaalta taas, lihaksia siis tarvitaan jotta 5 päivää ylämäkeä on fyysisesti mahdollista. Mikä on sitten se sopiva määrä, sitä mietin usein. Monta asiaa puoltaa hyviä lihaksia, mutta samaan aikaan on kehosta rasvaakin löydyttävä (tämä on itse asiassa kolmas seikka). Se kun asiantuntijoiden mukaan auttaa pysymään lämpimänä öisin. Rasva on hyvä eriste. Keskittyäkö sitten salitreeniin ja lihasten voimistamiseen vai kestävyyteen pitkäkestoisilla harjoituksilla. Näiden kahden väliltä on sopiva tasapaino löydyttävä. Ja löytyyhän se, onhan minulla erinomainen PT apunani!

Yksi asia tässä mietiskelyssä on ainakin varma: ristiselkää on vahvistettava. Se tuli selväksi tässä taannoin Tallinnan reissulla. Paluulaivalla kierreltiin laivaa ajankuluksemme ja seisoskelimme paljon. Ja se jos mikä, hidas ”näyteikkunakävely”, ottaa selän päälle. Reipas liikunta ei selässä tunnu, mutta heti kun kävelee hitaasti, alkaa ristiselässä tuntua. Shoppailu on just tuollaista ”hidasta etenemistä”. Ja kävely ylös vuoren rinnettä tulee olemaan juuri tuollaista, hidasta menoa, askel kerrallaan. Kun toinen jalka ottaa askeleen, toinen ikäänkuin lepää. Eli lyhyesti sanottuna, korsetti kuntoon :)

Kaikkea sitä tulee pitkien työmatkojen aikana mietittyä!